Wednesday, April 17, 2013

JALAN-JALAN KE SG. LEMBING

Hye!~

Aku sebenarnya nak cerita pasal kami jalan-jalan ke Sungai Lembing. Ingatkan dah post.. sekali dok dalam draf aje.. berabuk dah la.. 

Tapi takpe, aku share la jugak..  
Kitaorang gi pada 17 Februari 2012.  Lama dh kan? Hehehe...

Husband aku yang beria-ria sgt nak bawa aku & Isaac jalan-jalan ke Sungai Lembing.
Excited sangat husband aku tu.
Kata dia atleast bila orang tanya dah pernah samapi ke Sungai Lembing ke blum??
Kita boleh jawab "dah!" :)

Kami pergi ke Muzium Sungai Lembing
dan
Terowong Bijih Besi Sungai Lembing.

 
Entry ke Muzium Sungai Lembing nih FREE.
Jadi sangat digalakkan pergi.

Kat dalam banyak sejarah mengenai Sg. Lembing dapat kita ketahui.

Hermp.. Aku paling tertarik dengan mesin kat bawah nih..

Ini mesin taip okeh..
Dah macam mesin jahit dah.
Besar gabak okeh. Hehehe..
Yang sebelah tu agak portable la kan.. :)  

Dan yang ini..
Tau ape nih? Ini adalah mesin kira wang!!

Actually ada byk lagi benda menarih kat muzium nih.
Pergi dan hayatilah sendiri :)

Ni je gambar yang aku sempat amek dlm tu.. Hahaha..
 
Kami juga masuk ke terowong bijih.
Bayaran masuk bagi dewasa : RM30 dan kanak-kanak : RM15.
Mereka buat promosi sekarang ni.
50%. Jadi sangat menguntungkan.
Tak rugi melihat nilai sejarah.

Untuk Isaac - FREE LAH!! 
I'm still a baby okeh!~ 

Terowong bijih sungai lembing adalah terowong bijih yang terpanjang dan terdalam di dunia!!
Kagum kan??
Walau bagaimanapun, tidak semua lubang atau pintu dibuka kepada umum.
Ini adalah kerana faktor keselamatan.

Untuk masuk ke dalam kami dibawa menaiki lokomotif melalui landasan keretapi sepanjang 80km.
Kemudian kene la jalan kaki sendiri. Penat jugak kot.
Gilir-gilir la aku & husband dokong Isaac.. Huhuhu...

Kat dalam tu banyak yang kami lihat dan rasai seperti  Lubang Sejuta, Kiew dan laluan ke Lombong Myah.

Apa-apa pon, tak rugi pergi.. Cuma aku harap akan dibuat penambahbaikan dari 
masa ke semasa terutamanya di bahagian 'tapak injin'. ;)

-intan- 
    

No comments:

Post a Comment